Meer fietsongelukken met dodelijke afloop (dan inzittenden van een auto)

letselschade advocaat amsterdam fietsongeval fiets fietser auto

Het afgelopen jaar is het aantal (dodelijke) verkeersslachtoffers op de fiets gestegen. Het aantal verkeersslachtoffers op de fiets is zelfs hoger dan het aantal verkeersslachtoffers dat in de auto reed.

Pas op met een e-bike

Er zijn veel ongelukken ontstaan onder fietsers met een e-bike. Ook zijn er veel verkeersslachtoffers die ouder zijn dan 65 jaar. Dit komt omdat de ouderen van tegenwoordig langer blijven doorfietsen, terwijl zij meer kans hebben op letsel. Ook maken veel ouderen gebruik van een e-bike. Een e-bike maakt het fietsen makkelijker. Hard trappen is niet meer nodig, maar fietsen op een e-bike is toch anders dan fietsen op een gewone fiets. De Fietsersbond pleit daarom voor het geven van fietslessen. Tijdens de fietslessen kunnen ouderen leren omgaan met hun e-bike, zodat het fietsverkeer veiliger wordt. Een fietsongeluk ontstaan vaak doordat een fietser het verkeer niet kan bijhouden, een bocht te krap of te ruim inschat of valt bij het opstappen of afstappen. Het eigen weggedrag van de fietser is ook belangrijk. Vaak laat de fietser zich afleiden door de mobiele telefoon of wordt er te hard gereden.

Het is te druk op het fietspad

Het aantal fietsongelukken stijgt ook doordat het steeds drukker wordt op het fietspad. De fietser moet het fietspad delen en raken makkelijker met elkaar in de knel. Ook rijden er scooters en e-bikes op het fietspad. De grote bakfietsen die de volledige breedte van het fietspad in beslag zijn een overlast voor de andere weggebruikers. Een fietsongeluk ontstaat vaak doordat de verschillende weggebruikers op het fietspad allemaal een eigen snelheid hanteren.

De meeste fietsongevallen nog steeds door botsing met auto 

Volgens de Fietsersbond ontstaan de meeste fietsongelukken door een botsing tussen een auto en een fietser. De Fietsersbond wil daarom de fietser en de auto’s binnen de bebouwde kom ieder hun eigen rijweg krijgen. Als dat op bepaalde plekken niet mogelijk is, dan moet de maximum snelheid op die plaatsen omlaag. Sowieso zouden volgens de Fietsersbond alle weggebruikers nooit harder moeten rijden dan 30 km binnen de bebouwde kom.

Was u betrokken bij een fietsongeval?

Bent u als fietser bij een fietsongeval betrokken geraakt? Bent u aangereden of heeft u op een andere manier door de schuld van een ander letsel opgelopen? Letselschade Advocaat Amsterdam helpt u als slachtoffer met het claimen van letselschade. Neem contact op via het contactformulier op onze website of bel direct!

Misschien vindt u deze informatie ook interessant:
Smartengeld bij letselschade
Schadevergoeding

Waarom Letselschade Advocaat Amsterdam?

Antwoord op vragen

Voorkom ingewikkelde procedures.

Service en contact

Zorg uit handen

Zelf onderhandelen is niet meer nodig.

Proces en werkwijze

Tips en toelichting

Duidelijke uitleg over het letselschadetraject.

Tips van uw advocaat

Gratis advies en hulp

Weten hoe u ervoor staat en wat u moet doen?

Meld uw letsel