Slimme handhaving tegen appende bestuurders: nieuwe technologieën in Amsterdam
Het gebruik van smartphones tijdens het rijden vormt een ernstige bedreiging voor de verkeersveiligheid. In Amsterdam worden daarom steeds geavanceerdere technologieën ingezet om dit gevaarlijke gedrag te detecteren en te bestrijden.
Slimme camera’s voor detectie
Sinds 2020 zet het Openbaar Ministerie (OM) slimme camera’s in die via de voorruit kunnen ‘zien’ of een bestuurder een mobiele telefoon vasthoudt. Deze camera’s maken foto’s van elke passant, waarbij te zien is of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. De foto’s worden zodanig gemaakt dat het gezicht van de bestuurder niet te zien is.
Mobiele handhaving met speciale bussen
Naast vaste camera’s worden er in Amsterdam ook speciale bussen ingezet die uitgerust zijn met technologie om appende bestuurders te detecteren. Deze bussen rijden door de stad en scannen het verkeer op overtreders. Deze mobiele handhaving verhoogt de pakkans aanzienlijk en zorgt voor een flexibele inzet op verschillende locaties.
Juridische consequenties en letselschade
Bestuurders die betrapt worden op het gebruik van hun smartphone tijdens het rijden riskeren een boete van €380. Daarnaast kan afleiding door smartphonegebruik leiden tot ernstige ongevallen met letselschade tot gevolg. Slachtoffers van dergelijke ongevallen hebben recht op een schadevergoeding. Het is essentieel om in dergelijke gevallen juridische bijstand te zoeken om de aansprakelijkheid vast te stellen en een passende vergoeding te claimen.
Preventie en bewustwording
Naast handhaving is er ook een focus op preventie. Campagnes zoals ‘MONO’ moedigen bestuurders aan om hun telefoon tijdens het rijden niet te gebruiken. Technologische oplossingen, zoals apps die notificaties uitschakelen tijdens het rijden, worden ook gepromoot om afleiding te verminderen.
Conclusie
De inzet van geavanceerde technologieën, zoals slimme camera’s en mobiele handhavingsbussen, toont aan dat Amsterdam serieus werk maakt van het bestrijden van smartphonegebruik achter het stuur. Deze maatregelen, gecombineerd met preventieve campagnes, dragen bij aan een veiliger verkeer voor iedereen.
Over de auteur
Recente publicaties
- Ongeluk met auto: Wat te doen bij letselschade en aansprakelijkheid? 11.12.2024
- Top Letselschade Advocaat Amsterdam: Deskundig en betrokken hulp 11.12.2024
- Juridische bijstand voor letselschade bij asielzoekers en vluchtelingen 11.12.2024
- Toename van fatbike ongelukken en wanneer je een letselschade advocaat moet inschakelen 10.12.2024
is onze zorg
Ga direct naar
- Artikelen 11
- Kennisbank 26
- Nieuws 6
- Tips 8